Creditmanagement
In principe is de term creditmanagement niks anders dan de afdeling debiteurenadministratie van een bedrijf of instelling. Het is hiermee een onderdeel van een financiele administratie van een bedrijf. Creditmanagement is een term die is over komen waaien uit de Verenigde Staten en die tegenwoordig steeds meer wordt gebruikt in Nederland.
Onderdelen van creditmanagement
Er zijn een aantal onderdelen die belangrijk zijn in het creditmanagement. Zo is er bijvoorbeeld het tijdig innen van uitstaande facturen en het beoordelen van debiteurenrisico´s. Ook het bepalen van kredietwaardigheid is een belangrijk onderdeel van het creditmanagement. Daarnaast is het onderhouden van klantcontacten ook zeer belangrijk natuurlijk. Het uiteindelijk doel van creditmanagement is het optimaliseren van het werkkapitaal bij een zo hoog mogelijke omzet.
Methoden van creditmanagement
Er zijn diverse manieren om goed creditmanagement uit te voeren. Het is belangrijk dat u een goed beleid opstelt dat in lijn is met het marketingbeleid en met het verkoopbeleid. In dit uitgewerkte beleid horen duidelijke procedures te staan die kunnen worden gehandhaafd bij het benaderen van een nieuwe klant.
Instrumenten voor het creditmanagement
Er zijn vele instrumenten die kunnen worden gebruikt om het creditmanagement zo efficient mogelijk te laten verlopen. Hierbij kunt u denken aan kredietverzekeringen, maar ook factoring en in- en outsourcing. Tenslotte is er ook nog specifieke software die is ontworpen voor het creditmanagement.
Belangenvereniging
Er is sinds het jaar 1990 een belangenvereniging opgericht in Nederland die zich bezig houdt met creditmanagement. Het zal niemand verbazen dat deze belangenvereniging de naam Vereniging voor Credit Management draagt, ookwel VvCM. De VvCM houdt diverse bijeenkomsten per jaar en heeft zelfs een eigen magazine. Zo´n 900 leden zijn lid van de VvCM.