Een wanbetaler laten betalen
Een wanbetaler is iemand die zijn facturen of rekening niet betaalt terwijl hij of zij dit wel zou moeten doen. Het opzettelijk niet betalen van rekeningen zorgt ervoor dat deze persoon een wanbetaler wordt. Voor een bedrijf of organisatie zijn wanbetalers natuurlijk onwenselijk. Maar hoe kunt u nu het beste een wanbetaler aanpakken?
Mogelijkheden wanneer klant niet betaalt
Wanneer een bedrijf of organisatie een factuur stuurt naar een klant dan is er meestal sprake van betalingsvoorwaarden. Deze zijn doorgaans opgenomen in de algemene voorwaarden en hier dient een klant zich dus aan te houden. Wanneer de klant dat niet doet dan heeft het bedrijf de keuze om een van de volgende stappen te ondernemen:
*Een betalingsherinnering sturen*Formele juridische sommatie sturen*Factuur uit handen geven aan incassobureauStappen ondernemen tegen wanbetalers
De eerste stap die men doorgaans onderneemt tegen een wanbetaler is het sturen van een betalingsherinnering. Hiermee krijgt de wanbetaler nogmaals het verzoek om de factuur of rekening te betalen. Een betalingsherinnering wordt doorgaans gestuurd nadat de eerste betalingstermijn is verstreken. Wanneer men na een betalingsherinnering nog steeds niet betaalt dan kan men overgaan tot zwaardere stappen.
Overgaan tot een sommatie
Wanneer de wanbetaler na een betalingsherinnering nog steeds niet betaalt dan ken men overgaan tot een sommatie, ook wel de laatste aanmaning genoemd. Met een laatste aanmaning laat u de klant weten dat u overgaat tot een incassoprocedure wanneer de wanbetaler nog steeds niet wil betalen. Hierbij komen de kosten uiteraard bij de wanbetaler te liggen.